Umówić spotkanie przez telefon. Brr- zawsze miałem z tym problem.

Ten element mojej pracy w biznesie MLM stanowił dla mnie zawsze duży problem. O ile przeprowadzenie prezentacji, czy to 1 na 1, czy w większym gronie przychodziło mi zawsze z łatwością i miałem oczekiwane rezultaty, to umawianie spotkań  przez telefon to zawsze był problem. Problem zarówno jeśli chodzi o osoby, które znam jak i osoby z poleceń znajomych.

Sprawa jest jednak prosta, trzeba poznać kilka zasad i wyuczyć się określonych zwrotów i zapytań. To są tak zwane „skrypty”, czyli gotowce, przez niektórych wyśmiewane, ale jeśli chcesz mieć efekty – uwierz mi warto je stosować. Oczywiście można opracować własne skrypty. Nauczyć się ich, przetestować ich skuteczność i zacząć działać.

Na początek należy sobie uświadomić do czego służy telefon. Tak 🙂 to proste powiesz – do komunikacji. Jednak obecnie wiele osób za pomocą telefonu stara się przekazywać wszelkie możliwe informacje, relacje z minionego dnia, plotki itp. Cenisz swój czas? Jeśli tak to zacznij wykorzystywać telefon w taki sposób jak był on wykorzystywany jakieś 30 lat temu. Jeśli nie pamiętasz tych czasów to przypomnij sobie początki telefonii komórkowej, gdy rozmowy były jeszcze bardzo drogie.

Telefon służył wtedy do przekazywania krótkich i konkretnych komunikatów. Tak należy działać podczas rozmów dotyczących umawiania się na spotkanie. Obowiązuje całkowity zakaz przedstawiania prezentacji poprzez telefon.

No dobrze – powiesz, a gdzie miejsce na nawiązywanie relacji? Odpowiem na spotkaniu. Jedyne co można zrobić podczas krótkiej rozmowy telefonicznej, szczególnie jeśli to kogoś dawno nie dzwoniliśmy to zainteresowanie się daną osobą i tym co u niej słychać.

Ustalmy sobie taki schemat na nawiązanie relacji (jeśli mamy stały kontakt z daną osobą pomińmy ten pkt) :

1. Zapytajmy o rodzinę- przykłady:

  • Co tam słychać u Ciebie?, Jak dzieci?
  • Co u męża?, żony?
  • Jak zdrowie?

2. Zapytajmy o pracę:

  • Pracujesz jeszcze tam…?
  • Jak leci w pracy?
  • Czym się teraz zajmujesz?

Oczywiście, krótko, odnówmy tylko dawną relację, informację , które uzyskamy od danej osoby będą pomocne już podczas spotkania.

Jeśli mamy stały kontakt z daną osobą to dzwonimy do niej i przechodzimy praktycznie z miejsca do konkretów. Uwaga uśmiechamy się cały czas podczas rozmowy. Ten uśmiech naprawdę „słychać” po drugiej stronie.

  1. Cześć dzwoni Michał
  2. Czy możesz rozmawiać? – bardzo ważne pytanie
  3. Jeśli nie może rozmawiać to pytamy – Kiedy w takim razie mam zadzwonić?
  4. Mam ważną sprawę. Jesteś jutro o 17:00, albo w środę o 19:00 (dajemy dwa terminy do wyboru)
  5. Na pytanie „…ale o co chodzi?” krótka odpowiedź Wszystkiego się dowiesz na spotkaniu, lub  Nie mam teraz czasu wyjaśniać, pogadamy jutro ok?
  6. Znasz kogoś, kto chciał by zarobić?
  7. Jacku – od jakiegoś czasu jestem pod wrażeniem produktu x i muszę Ci o tym powiedzieć, żebyś nie miał potem pretensji, że Ci o tym nie powiedziałem.
  8. Pytanie do osób, które osiągnęły więcej niż Ty, są dla Ciebie autorytetem – Czy mogę się Ciebie poradzić na temat …, lub Ostatnio jestem pod wrażeniem (produktu/biznesu). Twoja opinia na ten temat była by dla mnie bezcenna. Czy możemy się spotkać w spotkać w środę lub w czwartek?
  9. Pytanie może kontrowersyjne, ale stosowane na zakończenie rozmowy – Masz kawę?
  10. Jeśli ktoś się zastanawia nad spotkaniem, to pytamy wprost – Na kiedy się zastanowisz?

Nie wdajemy się w dyskusję o czym będzie spotkanie. Mówimy krótko, przekazujemy komunikat jasno z pewnością w głosie. Warto sobie przećwiczyć wcześniej poszczególne schematy rozmowy. Co ważne, to my mamy kontrolować rozmowę.

Zawodowi telemarketerzy też pracują na skryptach. Jedni robią to lepiej inni gorzej jak maszynki, co często wyprowadza nas z równowagi. Niezaprzeczalnym jednak faktem jest to, że otrzymują oni wynagrodzenie za swoje efekty. Jeśli więc istniała by bardziej efektywna metoda to na pewno by ją stosowali w swojej pracy.